Pages

Tuesday, January 1, 2008

Pertikaian - Seni

Semalam aku ada kuliah. Kuliah pertama untuk semester ini. AKu pun pertama kali berjumpa dengan pensyarah tersebut tapi tak perlulah aku menyebut namanya dan beliau berusia lingkungan 35tahun.
Aku menjadi tidak sependapat dengannya apabila dia tidak bersetuju perkataan seni digunakan pada "Seni Mempertahankan Diri". Katanya mempertahankan adalah sesuatu yang kuat atau adalah untuk berlawan, jadi jika ia dikatakan seni, ia tidak mungkin boleh menjadi sesuatu yang digunakan untuk mempertahankan diri. Itulah katanya.
Seni kan satu perkataan yang subjektif. Adakah pada dia, seni itu satu perkara yang lembut, indah, satu persembahan sahaja? Bagaimana dia mentafsirkan seni?
Seni boleh ditafsirkan sebagai mencipta sesuatu. Jika ingin dikaitkan dengan silat, ia bermaksud kita mencipta gerakan - gerakan untuk mempertahankan diri. Itulah maksudnya seni mempertahankan diri. Seni adalah subjektif. Jika aku berpeluang bersemuka dengannya lagi, akan aku tanya perkara ini dengannya.

No comments: