Pages

Tuesday, January 1, 2008

2008

1 Januari 2008...apa perancangan pada tahun ini? Apa azam baru 2008? Kalau di sewaktu zaman persekolahan, guru akan bertanya soalan ini setiap kali menjelma tahun baru dan di hari pertama sesi persekolahan. Biasanya yang keluar adalah jawapan mahu belajar bersungguh-sungguh atau nak dapatkan No.1 dalam peperiksaan. Apa2 lah. Masa tu, bukan aku faham sangat apa itu azam ni semua. Ikut saja apa yang orang lain kata. Lepas habis belajar, dah berusia awal 20-an, dah takder orang nak tanya lagi apa azam kita. Jadi semuanya boleh dikatakan sebagai rahsia dan tertekad dalam hati sahaja. Mana mungkin kita mengatakan azam kita adalah untuk jatuh cinta. Orang lain akan bertanya semula, "tak mungkin tidak pernah jatuh cinta? Selama ni, bukannya cinta?". Itulah yang orang tak faham. Apabila kita mula berkawan dengan lelaki (sebab aku perempuan), kita akan mula dikatakan bercinta. Berkawan tanpa rasa cinta takkan bahagia melainkan rasa simpati, hormat, kasih seorang teman atau rasa seorang insan kepada insan lain. Tak ramai orang yang menjumpai cinta yang mampu membuatkannya mandi tidak basah, makan tak kenyang. Ada setengah pendapat mengatakan cinta begini tidak wujud tapi aku percaya kewujudannya cuma adakah kita bertuah untuk menjumpainya? Sama seperti cinta seorang lelaki berusia 65 tahun kepada gadis berusia 23 tahun. Adakah wujud cinta sebegitu? Sukar nak tafsirkan cinta itu. Kerana nafsu? kerana kesunyian? atau ia sememangnya cinta? Tapi aku percaya cinta mampu membuat seorang itu tewas dan bangun. Kerana itu wujud ungkapan "Jatuh bangun seorang lelaki, pasti ada perempuan dibelakangnya." Sejarah banyak membuktikannya.
Apa azam aku tahun 2008 ini? Pertama, aku ingin memastikan pointer aku untuk semester dua ini melebihi 3.5. Setelah mengalami rasa malu kepada diri sendiri kerana gagal memperolehi pointer yang bagus semester pertama, aku tekad semula. Itu azam yang pertama.
Azam yang kedua adalah ingin menghasilakan satu buku yang akan diterbitkan. Itu azam yang mungkin aku kena berusaha sekeras - keras kerikil. Buku yang berbentuk bagaimana, aku tidak pasti lagi tetapi bukan berbentuk ilmiah kerana aku tidak cukup ilmu lagi untuk menerbitkan buku ilmiah. Aku boleh ker..? Of COurse..!

No comments: