Pages

Wednesday, January 2, 2008

Affiliate Program

Kebelakangan ini, aku cuba bergiat dengan affiliate program. Program dimana kita membantu orang lain melakukan promosi untuk mereka.(Itu mengikut definasi aku). Setiap promosi yang dilakukan adalah melalui internet, dalam kata lain ialah kita hanya bermain dengan komputer untuk mempromosikan iklan - iklan ini. Kita ejen kepada setiap affiliate ini dan kemudian akan diberikan komisen mengikut jualan yang telah berjaya dilakukan oleh kita.
Nampak mudah bukan? Jangan fikir ia mudah semudah melayari internet dimana apa sahaja kita mahu boleh didapati di internet.
Disini aku nak mengatakan bahwa 'USAHA TANGGA KEJAYAAN'. Jangan berfikir bahwa apabila kita mula menghantar email kepada 200 groups, akan ada jualan berlaku. Atau hanya melakukan kerja - kerja menghantar secara berselang hari, jualan akan berlaku..Ia tidak semudah dijangka.
Satu lagi perumpamaan yang ingin aku gunakan ialah 'KAIS PAGI MAKAN PAGI DAN KAIS PETANG MAKAN PETANG'. Begitulah yang aku gambarkan dalam affiliate program ini. Jika tiada sebarang aktiviti dilakukan pada setiap hari seperti menghantar email untuk mempromosi atau menyertai group2 baru atau forum, tidak akan berlaku sebarang jualan atau kemungkinan tiada pelawat pun yang datang melihat laman web yang telah anda promosikan itu tadi.
Begitulah serba sedikit mengenai affiliate. Hendak tahu keberkesanannya atau kebenaran kata - kata aku, anda boleh mencuba. Kita tidak mengalami kerugian mencubanya dan yang pasti carilah internet percuma untuk dilayari agar tiada kerugian. Jangan pergi cyber cafe untuk mencubanya, kerana dah jelas berlaku kerugian disitu.

No comments: